Demla ry:n kannanotto - Oikeus hakea turvapaikkaa tosiasiallisesti on turvattava

Oikeuspoliittinen yhdistys Demla ry haluaa osoittaa vakavan huolensa ihmisoikeuksien ja kansainvälisten ihmisoikeusvelvoitteiden toteutumisesta Suomen itärajalla. Hallitus on sulkenut Suomen itärajan ja siten käytännöllisesti katsoen tehnyt mahdottomaksi turvapaikan hakemisen valtion maarajalla.

Oikeuspoliittinen yhdistys haluaa korostaa, että oikeus hakea kansainvälistä suojelua ja turvapaikkaa ovat sitovia ihmisoikeusvelvoitteita, jotka syntyvät kansainvälisistä sopimuksista, joihin Suomi on sitoutunut (mm. Geneven vuoden 1951 pakolaissopimus). Samalla kun Suomi turvaa kansallista turvallisuutta on varmistettava, että maahantulijoille mahdollistetaan tosiasiallinen mahdollisuus hakea turvapaikkaa ja, että hakemukset tutkitaan yksilökohtaisesti kansainvälisen suojelun tarpeen tosiasiallisen tarpeen selvittämiseksi.

Oikeuspoliittinen yhdistys Demla ry on huolissaan keskusteluilmapiirin polarisoitumisesta. Erityisesti termit kuten laiton maahanmuutto ovat ongelmallisia, koska turvapaikanhaku on aina laillista maahantuloa. Turvapaikanhakijat ovat joutuneet kansainvälisen politiikan pelinappuloiksi Venäjän toimesta.

Oikeuspoliittinen yhdistys Demla ry on 19.11.2021 ottanut kantaa Puolan tilanteeseen, jossa loukattiin räikeästi ihmisoikeuksia jättämällä turvapaikanhakijat kuolemanvaaraan. Tilanne jatkuu yhä, ja kansalaisjärjestöjen mukaan ainakin noin 50 henkilöä on kuollut ja yli 200 kadonnut Puolan ja Valko-Venäjän välisellä rajalla. Ihmisillä on todettu myös eriasteisia vammoja, kuten paleltumia, mutta humanitaarista apua ei ole silti toimitettu paikalle. Paikallisia avustusjärjestöjä on jopa yritetty estää antamasta apua. Tällaista ei missään tapauksessa saa tapahtua Suomessa. Erityisesti Suomen talviolosuhteissa viranomaisten on varmistettava, että yksikään ihminen ei rajapäätöksen seurauksena palellu, vammaudu tai kuole. Kaiken lisäksi maarajan täyssulku voi pahimmillaan johtaa Venäjän pakottamaan turvapaikanhakijat yrittämään rajan ylitystä vesiteitse, jolloin inhimillisen kärsimyksen riski muodostuu kestämättömäksi.

Oikeuspoliittinen yhdistys Demla ry haluaa muistuttaa, että sääntöperustaisen kansainvälisen järjestelmän ja perusoikeuksien kunnioittaminen ja noudattaminen on Suomen etu myös pitkällä tähtäimellä. Yhteisten sääntöjen taivuttaminen autoritaaristen valtioiden manipuloinnin vaikutuksesta rapauttaa kokonaisuutena kansainvälisen oikeuden uskottavuutta.

Edellinen

Demla ry:n kannanotto - Suomen on noudatettava ilmastotavoitteitaan ja ryhdyttävä toimiin!

Seuraava

Demla ry:n kannanotto Israel-Palestiina konfliktista